UAV-GC 2025: geen revolutie maar een evolutie
STOHA bulletin voorjaarseditie 2025
Ruim 20 jaar na introductie van UAV-GC 2005 is deze herzien. Je zou denken dat er een poging is gedaan een summum van uniforme administratieve voorwaarden
te creëren voor geïntegreerde contracten. Echter, na acht jaar intensief onderhandelen tussen publieke en private partijen, is het onderhandelingsresultaat dat er een nieuwe set administratieve voorwaarden voorligt, de UAV-GC 2025.
Een resultaat welke invulling geeft aan enkele artikelen uit diens voorhanger, welke in de dagelijkse praktijk hebben geleid tot problemen en dikwijls ook tot rechtszaken. Zo zien we dat er ruimte is gemaakt om de risicoverdeling ten aanzien van de informatievoorziening vanuit Opdrachtgever zodanig in te richten dat de verantwoordelijkheid gelaten wordt waar die hoort te liggen: bij de Opdrachtgever.
Een goed Opdrachtnemer moet met beperkte inspanning na kunnen gaan of de informatie compleet en correct is, maar verregaande onderzoeksplicht is uitgesloten. Ook ten aanzien van aansprakelijkheid is er een verbeterslag gemaakt. Er is onderscheid gemaakt tussen aansprakelijkheid vóór oplevering en nà oplevering. Bovendien wordt het risico dat niet door een Opdrachtnemer verzekerd kan wor-
den, door Opdrachtgever gedragen. Tevens zijn elementen uit de aansprakelijkheid procentueel gelimiteerd, waardoor het voor alle partijen overzichtelijk is waarvoor ze aan de lat kunnen komen te staan.
Daarnaast is er een mogelijkheid gecreëerd om een Wijziging vanuit de Opdrachtgever in uitvoering te nemen voordat formele overeenstemming is bereikt. Deze mogelijkheid vraagt om aanpassingen in de bestaande processen bij
zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer. Het is dan ook belangrijk voor alle partijen om zich hierop voor te bereiden en processen in te regelen.
Tevens is er een poging gedaan voor betere regulering rondom introductie en toepassing van innovaties/uitvindingen. Ik verwacht hier in het begin nog de nodige jurisprudentie over om de exacte toepassing van de betreffende artikelen te duiden, maar zie de formuleringen in de UAV-GC 2025 en de bijbehorende Toelichting, als een stap in goede richting.
Tot slot zijn er goede handvaten gegeven om geschiloplossing, anders dan de gebruikelijke gang naar de rechter,in te richten. Dit vraagt om een commitment van de Opdrachtgever, welke gewend is aan hand van Paragraaf 47 in artikel 18 van de Basisovereenkomst het af te doen met “rechtbank XY te Z”. om een generieke geschillenregeling op in de Vraagspecificatie Proces (VSP) op te nemen of af
te spreken in geval van een geschil binnen vier weken een maatwerkoplossing overeen te komen, passend bij het probleem.
Maar niet alles wat blinkt is goud…
Alle aanpassingen beschouwend zien wij ook nieuw geïntroduceerde ruimte voor interpretatie ontstaan, welke mogelijk gaan leiden tot discussies, impasses en in het uiterste geval rechtszaken. De belangrijkste ervan is gelegen in Paragraaf 2a Verplichtingen van Partijen tot proactief gedrag en interactie.
“Voorafgaand aan en tijdens het verrichten van de werkzaamheden stellen Partijen zich proactief op en communiceren zij met elkaar. Zij hebben daarmee voor ogen dat het Werk en het Meerjarig Onderhoud conform de Overeenkomst worden gerealiseerd.”
In dat kader zorgen Partijen er onder andere voor dat zij over en weer begrijpen wat het doel van de Overeenkomst is en wat van hen wordt verwacht met het oog op de realisatie van het Werk en het Meerjarig Onderhoud. Partijen beschouwen dit als een leidend principe van de Overeenkomst.”
Deze bepaling is hét leidende principe voor de samenwerking tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer. Het leidend principe is geen verplichting, maar mochten partijen zich er niet aan houden, kunnen er wel consequenties aan verbonden worden. Elke opmerking over deze wonderlijke constructie is er een te veel. Desondanks is dit principe ons gegeven en gaan we er de komende jaren invulling aan geven. Maar hoe dan? De UAV-GC 2025 geeft daar geen antwoord op. En dat gaan de contractmanagers en civiel technici ook niet (alleen) doen. Dit is de uitgelezen kans om samenwerking, waar we afgelopen jaren menig EMVI-plan op geschreven en beoordeeld hebben, goed in te richten met mensen wiens expertise op dit vlak ligt. Alleen in het bovenstaande geval, heeft deze paragraaf een kans van slagen.
Benieuwd naar hoe dit jouw projecten raakt? Laten we het gesprek aangaan.
Wist je dat:
- De Toelichting op de UAV-GC 2025 significant meer inhoud bevat dan de daadwerkelijke wijzigingen.
Tip: Verklaar ook de Toelichting van toepassing in je contract! - In Paragraaf 3 is “de Aanbieding” als term toegevoegd, echter biedt dit geen onderscheid ten aanzien van de mogelijkheden welke UAV-GC 2005 biedt.
- Paragraaf 13 aangaande bodemaspecten geschrapt is.
- Er een heleboel geherstructureerd is aan artikelen zonder dat er inhoudelijke aanpassingen zijn gedaan.
- Wijzigingen in het kader van UAV-GC welke als VTW worden afgedaan ook een verwijzing dienen te hebben met een artikel welke gewijzigd wordt.
- Het best handig is om de Toelichting integraal van kracht te verklaren als je UAV-GC 2025 van toepassing verklaart.
- Juristen van mening zijn dat Onderhoudscontracten niet onder het toepassingsgebied van UAV-GC vallen.